Nowy numer „Głosu”. O Janie Ludwiczaku, górnikach, poezji…

Ukazał się 2. numer naszego biuletynu „Głos”. Można otrzymać go za darmo w siedzibie ŚCWiS. Warto też rozejrzeć się w innych instytucjach publicznych (np. bibliotekach), gdzie także powinien być dostępny.

„Jan Ludwiczak. Od niego się zaczęło” – ten, widoczny na okładce, tytuł jednego z artykułów zapowiada, że tym razem „Głos” jest w dużym stopniu poświęcony właśnie szefowi „Solidarności” w kopalni „Wujek” w 1981 r., w obronie którego wybuchł strajk w grudniu ’81. Jan Ludwiczak zmarł 12 stycznia tego roku. W numerze znajdziemy m. in. jego wspomnienie dramatycznego wydarzenia, jakim było internowanie go w pierwszym dniu stan wojennego.

Polecamy także m.in. artykuły:

„Tam i (niekiedy) z powrotem” – relacja z konferencji poświęconej migracjom ze Śląska i na Śląsk, która odbyła się w ŚCWiS w październiku 2022 r.

„Jak górnicy obalili komunę” – rozmowa z prof. Bogdanem Musiałem o tym, jak bardzo gospodarka PRL była zależna od węgla kamiennego i jak w związku z tym komuniści bali się wszelkich górniczych protestów. Prof. Musiał dotarł do dokumentów, które m.in. rzucają światło na stosunek władz ZSSR do polskich górników.

„Głos ze świata umarłych poetów” – o tomiku poezji „List ze świata umarłych poetów. Antologia poezji o pacyfikacji Kopalni »Wujek«” i o spotkaniu z poetami Tomaszem Jastrunem i Kazimierzem Węgrzynem, które odbyło się w ŚCWiS w lutym br.

„Ten ciężar niósł przez całe życie” – wspomnienie o Janie Ludwiczaku

„Rozbite drzwi” – o archiwalnej fotografii, która uwieczniła dowód brutalności milicji w pierwszych chwilach stanu wojennego, czyli zniszczone przez zomowców drzwi mieszkania Jana Ludwiczaka, które milicjanci siłą sforsowali, by móc internować szefa kopalnianej „Solidarności”

– „Koperty z internowania” – o cennej kolekcji kopert ze stemplami tworzonymi w stanie wojennym przez uwięzionych w ośrodkach internowania, którą do zbiorów ŚCWiS przekazał Jan Ludwiczak

„Poczta Podziemna” – o organizowanych w ŚCWiS warsztatach, na których młodzież dowiaduje się, jak działała Poczta Podziemna „Solidarności”, oraz jakie elementy historii, przemilczane przez władze PRL, były ukazywane na znaczkach i pieczątkach

„Śmierć jak bochenek chleba” – o malarstwie Grupy Janowskiej, skupiającej malarzy amatorów, i nowym nabytku ŚCWiS, jakim jest obraz Sabiny Pasoń, należącej do tej grupy malarki intuicyjnej

„Berlin 1953. Pierwszy protest robotników w » demoludach«” – o proteście niemieckich robotników, który przerodził się w powstanie narodowe przeciwko komunistycznej dyktaturze i został krwawo stłumiony przez niemieckie i sowieckie siły wojskowo-milicyjne

Poprzednie numery „Głosu” są dostępny w formie cyfrowej TUTAJ